Twitter Facebook
Home » F1 » Ανάλυση: Το «τσίρκο» των ποινών στο GP Γαλλίας

Ανάλυση: Το «τσίρκο» των ποινών στο GP Γαλλίας

Έπειτα από σχεδόν 48 ώρες από την ολοκλήρωση του GP Γαλλίας, έχουμε πλέον μια ξεκάθαρη εικόνα και μπορούμε να μιλήσουμε ελεύθερα για ποινές.

Όπως είναι λογικό και γνωρίζουν όλοι, ο Lewis Hamilton ήταν ο μεγάλος νικητής του αγώνα και πήρε και πάλι κεφάλι στη βαθμολογία. Μικρή σημασία όμως έχει, διότι μένουν πάνω από 10 αγώνες για το τέλος του πρωταθλήματος, όμως μεγάλη σημασία έχει το γεγονός πόσο εύκολα μπορείς να χάσεις ένα μεγάλο προβάδισμα βαθμολογικά, αλλά και να το κερδίσεις. Τόσο ο ίδιος, αλλά και ο Sebastian Vettel το έχουν γευτεί και με το παραπάνω μέσα στο 2018.

Και μιας και μιλήσαμε για τον Γερμανό 4ακις πρωταθλητή, είχε έναν κακό αγώνα, καθώς στην εκκίνηση έπεσε πάνω στον Valtteri Bottas, καταστρέφοντας ένα καλό αποτέλεσμα και για τους δύο. Ο οδηγός της Ferrari δέχθηκε ποινή 5 δευτερολέπτων, με τις δύο πλευρές των οπαδών να μιλούν για εύνοια της Scuderia και από την άλλη έχουμε την άποψη του ότι συνέχεια οι δύο οδηγοί της δέχονται ποινές για τα συμβάντα που εμπλέκονται.

Ας αναλύσουμε λοιπόν το συμβάν με βάση την ποινή που δέχθηκε.

Αρχικά, έχουμε μια εξαιρετική στρατηγική των Hamilton και Bottas να κλείσουν τον Vettel –έχοντας μάθει από το λάθος της Ισπανίας- ώστε ο Γερμανός να αναγκαστεί να κόψει και να μην περάσει κανέναν. Αξίζει να αναφέρουμε στην εκπληκτική δουλειά των μηχανικών της Ferrari στις εκκινήσεις αλλά και στο πόσο αποτελεσματικό είναι στη διαδικασία αυτή το MGU-H σε σχέση με την W09. Φτάνοντας στη πρώτη στροφή ήταν δεδομένο πως o Hamilton θα στρίψει 1ος, με τον Bottas να πηγαίνει βαθιά ώστε να διασφαλίσουν το 1-2.

Ο Vettel προσπάθησε να μείνει πίσω, φρέναρε αρχικά νωρίτερα, όχι όμως όσο έπρεπε, μπλόκαρε τον εμπρός τροχό και έπεσε πάνω στον Φινλανδό. Ο οδηγός της Mercedes άφησε χώρο, ήταν προφανές από τα replay, όμως η επαφή έγινε. Για την όλη σύγκρουση λοιπόν, ο Γερμανός δέχθηκε 5 δευτερόλεπτα ποινής.

Πρώτα απ’όλα, να πούμε πως οι αγωνοδίκες είναι ιδιαίτερα αυστηροί με τα συμβάντα στην εκκίνηση και τον πρώτο γύρο, όμως εδώ δεν είδαμε κάτι τέτοιο. Το να παίρνεις 5 δευτερόλεπτα ποινής, έχοντας σπάσει μόνο την εμπρός αεροτομή σου, έχεις καταστρέψει τον αγώνα του αντιπάλου σου, έχει ζημιά στο μονοθέσιο του που του κοστίζει σε απόδοση και είσαι και μπροστά του στην κατάταξη, είναι άδικο. Τα 5 δευτερόλεπτα δεν είναι τίποτα ως ποινή, όταν ο δικός σου αγώνας καταστρέφεται στην εκκίνηση.

Βέβαια για να τα λέμε και όλα, ένας από τους λόγους που μπλόκαρε ο τροχός του Vettel είναι το γεγονός πως έχασε τη κάθετη δύναμη στο φρενάρισμα όντας πίσω από τον Hamilton, λόγω φυσικά των κανονισμών αεροδυναμικής. Όμως δεν σημαίνει πως δεν έκανε λάθος ο ίδιος, κάτι που το παραδέχθηκε μετά το τέλος του αγώνα και πήρε όλη την ευθύνη.

Ας συγκρίνουμε τώρα δύο ακόμα ποινές.

Ο Romain Grosjean στον 33ο γύρο δέχθηκε ποινή 5 δευτερολέπτων επίσης, όταν στην εκκίνηση έκανε μια απότομη κίνηση προς τα αριστερά σε ευθεία και χτύπησε τον Esteban Ocon, o oποίος είχε ζημιά στην αεροτομή, όμως ήταν μικρό το κακό και δεν προκλήθηκε σύγκρουση και χάος. Το γεγονός πως οι αγωνοδίκες έκαναν 30+ γύρους για να ερευνήσουν κάτι που έγινε στην εκκίνηση έχει μικρή σημασία και είναι για μια άλλη συζήτηση. Σημασία έχει πως η κίνηση που έφερε μια μικρή επαφή στην εκκίνηση φέρνει ίδια ποινή με το να πέφτεις πάνω σε έναν άλλο οδηγό και να του καταστρέφεις τον αγώνα.

Η δεύτερη ποινή είναι αυτή του Sergei Sirotkin που φαίνεται δεν έχει διαβάσει τους κανονισμούς του Safety Car και δέχθηκε μια από τις πιο αχρείαστες ποινές στην ιστορία. Σε αυτό το σημείο θα σας βάλω ένα quiz για το ποιος άλλος τετράκις πρωταθλητής (πλέον) έχει δεχθεί ποινή για παραβίαση κανονισμών κατά τη διάρκεια του SC και μπορείτε να απαντήσετε με ένα σχόλιο, ποιος και πότε. Πηγαίνοντας πιο αργά και από τον Lance Stroll σε έναν banger lap λοιπόν, πίσω από το SC o Ρώσος δέχθηκε κι αυτός 5 δευτερόλεπτα ποινής. Αυτό σημαίνει πως το παράπτωμα είναι το ίδιο σοβαρό όσο και το να πέσεις πάνω σε έναν αντίπαλό σου και να του καταστρέψεις τον αγώνα. Είτε το ένα κάνεις λοιπόν, είτε το άλλο, την ίδια ποινή θα δεχθείς.

Πλέον προκύπτουν δύο τινά. Η ποινή του Vettel ήταν λάθος και έπρεπε να δεχθεί κάτι παραπάνω με το drive through να μοιάζει πιο δίκαιο, αν πάρουμε με την λογική και δούμε τι ζημιά προκάλεσε στον Bottas και που βρέθηκε μετά από έναν γύρο και φυσικά συγκρίνουμε και τα άλλα δύο συμβάντα, με το ένα να είναι επίσης στην εκκίνηση.

Το δεύτερο που προκύπτει είναι το ό,τι το ποινολόγιο είναι λάθος και πρέπει να αλλάξει ξανά η διαδικασία με την οποία δίνονται οι ποινές. Είναι μια πολύ δύσκολη, αλλά ταυτόχρονα εύκολη διαδικασία, διότι δεν είναι το κάθε συμβάν άξιο για την ίδια ποινή. Δεν γίνεται δύο οδηγοί οποιασδήποτε ομάδας να παίρνουν την ίδια ποινή, ενώ ο ένας έχει κάνει κάτι πολύ πιο σοβαρό. Και μιλάμε για οποιοδήποτε οδηγό, είτε φοράνε κόκκινα, είτε ασημί, είτε μπλε, είτε πορτοκαλί.

Ο Charlie Whiting, έδωσε τη δική του οπτική και εξήγησε το σκεπτικό με το οποίο οι αγωνοδίκες έδωσαν τη ποινή στον Vettel.

Οι αγωνοδίκες είχαν τέσσερις επιλογές. Να του δώσουν ποινή 5 δευτερολέπτων, 10 δευτερολέπτων, διέλευσης (drive-through) ή stop/go. Επέλεξαν τα 5 δευτερόλεπτα, διότι ήταν συνεπής ποινή για τέτοιου είδους συμβάντα. Εάν κοιτάξεις όμως τις συνέπειες, τότε μπορείς να επιλέξεις διαφορετικά. Αλλά επέλεξαν να μην το κάνουν.

Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που εξηγούμε σε όλο το άρθρο. Δεν κοιτάμε και δεν μας νοιάζει αν ο αγώνας ενός οδηγού καταστράφηκε, εμείς θα δώσουμε 5s για οτιδήποτε έγινε. Όχι απλά δεν είναι καθόλου λογικό όσον αναφορά τη συνέπεια των ποινών αλλά και άδικο τόσο για τον Bottas αλλά και για τον Grosjean που έκανε πολύ λιγότερα και δέχθηκε την ίδια ποινή. Τέτοιες δηλώσεις, μόνο αρνητικό κλίμα μπορούν να επιφέρουν και προσωπικά με αφήνει άφωνο μια τέτοια διαχείριση.

Εάν δεν γίνει τίποτα, θα ερχόμαστε πάλι στο σημείο μηδέν όπου οπαδοί της κάθε μεριάς θα διαφωνούν στα social media κι εμείς εδώ θα συνεχίζουμε να αναλύουμε το πόσο λάθος είναι το ποινολόγιο και το πως κατανέμονται οι ποινές.

Στάθης Κοκκορόγιαννης