Twitter Facebook
Home » F1 » Σκέψεις από τη καραντίνα, Μέρος 2ο: Ένα δυσοίωνο μέλλον

Σκέψεις από τη καραντίνα, Μέρος 2ο: Ένα δυσοίωνο μέλλον

Όσο παραμένουμε στην κατάσταση όπου γιορτάζουμε το γεγονός πως παιχνίδια μας διασκεδάζουν, αγνοούμε τους κινδύνους που έρχονται στο σύντομο μέλλον.

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός περνάει μια τεράστια κρίση τις τελευταίες εβδομάδες, με τις ομάδες να βλέπουν τα αγωνιστικά τους να σκονίζουν στα εργοστάσια. Παράλληλα, ορισμένες ομάδες μάχονται ενάντια στον Covid-19 και κατασκευάζουν ειδικές μάσκες οι οποίες προορίζονται για τα νοσοκομεία και δείχνουν πως τα εξαιρετικά μυαλά που δουλεύουν στον μηχανοκίνητο αθλητισμό μπορούν σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα να κάνουν τέτοια εξαιρετική δουλειά.

Η περίοδος αυτή θα μείνει στην ιστορία και αναμένεται να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι ομάδες λειτουργούν στο σύνολό τους. Στον κόσμο της Formula 1, αυτό θα ισχύσει και δεν αποκλείεται το επόμενο χρονικό διάστημα να δούμε σημαντικές εξελίξεις. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η F1 προσπαθεί να εστιάσει το ενδιαφέρον και τα «πρωτοσέλιδα στους αγώνες e-Sports που διοργανώνει, στο “Project Pitlane”, σε μετάδοση υλικού στα social media, ενώ στο παρασκήνιο η κατάσταση είναι ακόμα πιο σοβαρή απ’όσο νομίζουμε.

Τα οικονομικά των ομάδων θα αλλάξουν προς το χειρότερο στην φετινή χρονιά, καθώς δεν έχουμε αγώνες προς το παρόν και αυτό σημαίνει πως δεν λαμβάνουν χρήματα οι ομάδες. H F1 θα προσπαθήσει από τη μεριά της να βγάλει όσο περισσότερους αγώνες μπορεί τη φετινή χρονιά, καθώς λιγότεροι από 8 αγώνες σημαίνει πως δεν υπάρχει Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Ταυτόχρονα βγαίνει ο οποιοσδήποτε και καλεί να ακυρωθεί η σεζόν, να μην γίνουν επίσημοι αγώνες και διάφορα τέτοια, ενώ αυτό σημαίνει μέχρι και οικονομική κατάρρευση πολλών ομάδων. Η πρώτες δόσεις από το χρηματικό έπαθλο έχουν δοθεί, όμως είναι απίθανο να είναι πάνω από το 20%, καθώς υπάρχουν συνολικά 10 μέσα στη σεζόν. Αγώνες δεν διεξάγονται, πράγμα που σημαίνει πως τα κανάλια δεν δίνουν τα παράβολα, ενώ οποιοσδήποτε αγώνας ακυρώνεται, πρέπει η F1 να επιστρέψει τα χρήματα που έχουν δώσει οι διοργανωτές. Από τη μεριά του το σπορ πρέπει να χωρέσει όσο περισσότερους αγώνες μπορεί, διότι κινδυνεύει με μείωση εσόδων άνω των 300 εκατομμυρίων δολαρίων και αυτόματα οι ομάδες θα έχουν λιγότερα έσοδα. Όταν δεν γίνονται οι αγώνες, οι χορηγοί δεν πληρώνουν τα συμβόλαια που έχουν υπογράψει, ανάλογα πάντα με το ισχύει στα συμβόλαια και αυτό είναι άκρως σημαντικό για την επιβίωση των μικρών ομάδων.

Αυτές που θα επηρεαστούν σε σημείο να απειληθεί η βιωσιμότητα τους είναι η Williams, η Haas και η Sauber και λέμε Sauber διότι το όνομα Alfa Romeo δεν είναι τίποτα παραπάνω από χρήματα που δίνουν στην Ελβετική ομάδα για να βάλουν το όνομά τους στον τίτλο. Η ιταλική εταιρία ήδη δυσκολευόταν να πουλήσει αυτοκίνητα και το marketing της F1 δεν φαίνεται να βοήθησε και τώρα η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο, όμως οι κορυφαίες ομάδες θα επιβιώσουν.

Ομάδες όπως η Ferrari και η Red Bull δεν θα αντιμετωπίσουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, αλλά στη περίπτωση των “ταύρων” όπου έχουν  δύο ομάδες, θα υπάρξει σίγουρα σχέδιο ανακατανομής εξόδων, ενδεχομένως στην Alpha Tauri. Aπό τη μεριά της η Mercedes φέτος πέτυχε έναν εντυπωσιακό στόχο όπου τα έξοδα της για μια αγωνιστική χρονιά είναι λιγότερα από τα έσοδα που παίρνει από την F1 και τους προσωπικούς της χορηγούς, κάτι το οποίο σημαίνει πως για τα επόμενα χρόνια θα βρίσκεται στο σπορ.. H Renault και η McLaren δεν θα έχουν τόσο σοβαρά προβλήματα, όμως τα σχέδια που έχουν κάνει για το μέλλον ενδέχεται σε μεγάλο βαθμό να υποστούν πολλές αλλαγές. Από την άλλη, η Racing Point ή Aston Martin όπου θα λέγεται από το 2021 έχει από πίσω της τον Lawrence Stroll, o οποίος έχει ρίξει τρομερά ποσά ώστε να κάνει την επιθυμία του πραγματικότητα και το μοντέλο το οποίο ακολουθεί, θα του δώσει μια σταθερότητα, είτε ρίχνοντας ένα μικρό ή μεγάλο ποσό στην ομάδα της F1. Η Liberty Media θα είναι αυτή όπου θα αναγκαστεί να βάλει χρήματα από τη τσέπη της, ώστε οι επιπτώσεις να είναι λιγότερες από το αναμενόμενο.

Από εδώ και πέρα θα υπάρξουν τεράστιες αλλαγές στην Formula 1 και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί. Οι ομάδες δεν θα πιέζουν για εξέλιξη και οποιοδήποτε αεροδυναμικό βοήθημα που θα έδινε για παράδειγμα μισό δέκατο του δευτερολέπτου δεν θα περνάει στη παραγωγή, γιατί το όφελος θα είναι πολύ μικρό. Καταστάσεις όπου ομάδες στέλνουν Παρασκευή βράδυ με πτήση εξαρτήματα στη πίστα θα σταματήσουν ή περιοριστούν σε τεράστιο βαθμό, ενώ πολλά συμβόλαια ενδέχεται να υπογραφούν με μικρότερες απολαβές. Το προσωπικό ενδέχεται να υποστεί μειώσεις, όχι μόνο στις ομάδες αλλά και στην F1 στο σύνολό της και δεν θα μου προκαλούσε εντύπωση αν τα εντυπωσιακά κτήρια που φτιάχνουν οι ομάδες στα paddock που γεμίζουν με celebrities μοιάζουν λίγο πιο φτωχά όταν επιστρέψουμε στη δράση.

Πρόσφατα η μετοχή της F1 έχει δει μια τεράστια πτώση 40% και κυμαίνεται γύρω στα 22 δολάρια, με την FiA να προσπαθεί να σώσει ότι μπορεί και πρέπει τώρα να δείξει η ηγεσία της πως δεν είναι ένας κομπάρσος στην όλη κατάσταση. Η F1 μπορεί να σταθεί και πάλι στα πόδια της και πρέπει να κάνει ότι περνάει από το χέρι της για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα πολλών ομάδων.

Υπάρχουν αρκετοί που ήδη χτίζουν τη ταφόπλακα της Formula 1 για τον οποιοδήποτε λόγο, ακολουθώντας τη δική τους ατζέντα και θα απογοητευτούν όταν οι σωστές κινήσεις γίνουν, όταν γίνουν. Η F1 θα ξεπεράσει τη δύσκολη αυτή κατάσταση και μαζί με τις ομάδες μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου θα μπορούν να αποδώσουν ακόμα καλύτερα. Ορισμένα μέτρα έχουν ήδη αποφασιστεί και στο παρασκήνιο όλοι δουλεύουν ολημερίς για να επιστρέψει το σπορ στη δράση. Για την ώρα, το GP του Καναδά είναι ο πρώτος αγώνας για το 2020, όμως φαίνεται αδύνατο προς το παρόν για το πώς μπορεί να γίνει ο αγώνας, με την ενδεχόμενη έναρξη να είναι στα μέσα Ιουλίου.

Αναμένουμε περισσότερες εξελίξεις τις επόμενες εβδομάδες, σε έναν κρίσιμο μήνα που είναι ο Απρίλιος για την έκβαση της όλης κατάστασης. Από μεριά μας, μένουμε σπίτι, προσέχουμε τους αγαπημένους μας και προσπαθούμε να τα βγάλουμε πέρα σε έναν κόσμο δίχως F1, δίχως motorsport μέχρι να επιστρέψει δυναμικά.

Στάθης Κοκκορόγιαννης